28 oktober 2006

Nadenkertje

"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel."
Een variant van deze zin kwam ik ergens op een website tegen - ik weet niet meer waar, maar ik vond hem wel mooi om over na te denken, en ik wilde weten waar die vandaan kwam.

Het duurde even voordat ik de 'juiste' formulering had gevonden, maar even googlen op "learned that people will forget what you said" leverde toen al snel 33.800 hits op. (Yahoo vond er 'slechts' 21.000.)

Het lijkt erop dat het een quote is van Maya Angelou. Misschien komt het doordat ik deze quote aanvankelijk iets anders geformuleerd tegenkwam, maar mijn grote vraag is nu: mag ik ervan uitgaan dat dit inderdaad iets is wat ze heeft gezegd?

Het aantal sites dat deze zin kent is op z'n zachtst gezegd groot. Het mag duidelijk zijn dat ik die niet allemaal heb bekeken. Een deel van de sites die ik wel heb bezocht, geeft echter geen bronvermelding. Op andere sites staat dat Maya Angelou het heeft gezegd tijdens een uitzending van Oprah, ter gelegenheid van een verjaardag, maar daar zijn die sites ook niet helemaal eensluidend over.

Ik moet denken aan wat Amy Tan in een van haar boeken schrijft (de titel is me even ontschoten): dat websites elkaar als bron gebruiken, en eveneens fouten overnemen. Ze schrijft ook op haar eigen website over de zo ontstane mythen en legenden over haarzelf.

Ik heb geen website met de quote gevonden die ik zonder meer vertrouwde als bron. Lastig, hoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten