30 oktober 2007

De nuttige handwerken

Het begon toen ik vorige week op een blog deze prachtige sjaal zag. Daarna las ik ergens iets over tvåändsstickning, of getwijnd breien, een oude Zweedse techniek.

's Avonds zat ik voor de tv en opeens móést ik gewoon kijken of ik nog niet ergens een restje wol had. Het is lang geleden dat ik gebreid heb, maar eigenlijk is het heerlijk om te doen. En nog afgezien van het feit dat het voldoening geeft om zelf iets te maken, voelt iets als tv kijken met een breiwerkje opeens ook een stuk minder als een nutteloze bezigheid :-)

 

Maar mijn 'oogst' was mager. Eigenlijk alleen maar restjes. De blauwe schapenwol heb ik begin jaren 80 op Gotland gekocht. En er vervolgens een prachtige vijfkleurentrui van gebreid, die ik weer heb uitgehaald toen hij na een aantal wasbeurten toch wat klein begon te worden. De wol heb ik hergebruikt voor een mooi vierkant breiwerk zonder nadere bestemming - zowel voor een plaid als een sprei is het namelijk te klein.

Eén bolletje dunne blauwe wol spant qua ouderdom de kroon en komt uit mijn moeders naaidoos, maar is nog van mijn oma geweest.

De zwarte wol komt ook uit Zweden, maar die heb ik van een vriendin gekregen en is een gebreide omslagdoek naar Noors patroon geworden. Omdat ik helemaal weg was van dat model omslagdoek, heb ik hem vervolgens nog een keer gebreid met wat dikkere wol, waarvan ik dus ook nog wat blauwe en paarse restjes bezat.

Kortom, een allegaartje, en ook niet echt heel veel. Hm. Wat voor sjaal zou ik daar nou van kunnen breien?

Hoewel ik de tekst over getwijnd breien niet had bestudeerd - en ik dus eigenlijk ook niet precies weet wat het is, behalve dat je het met twee draden doet - bracht die me wel op het idee om met een dubbele draad te werken. Gewoon om en om een steek in een andere kleur. En lekker makkelijk, op dikke pennen en alleen maar rechte steken.


Het breien ging natuurlijk heel vlot. Ik vroeg me wel bij herhaling af of het nou eigenlijk wel zo mooi werd - en of ik überhaupt wel genoeg wol had voor een hele sjaal ... Maar een paar avondjes (en tv-programma's) verder was de wol al op en de sjaal dus af :-)

Door de verschillende soorten wol vond ik hem echter wat te onregelmatig voor het mooie, dus ik heb hem gewoon in de wasmachine gestopt en op 30 graden gewassen. Niet de beste behandeling voor wol misschien ...

 

... maar het resultaat is een dichte sjaal. Vooral de stukken waar de beide draden als het ware één worden vind ik mooi. En hij is lekker warm. Ik heb hem vandaag al even getest :-)

4 opmerkingen:

  1. Prachtig mooi!!! Je hebt je sjaal gewoon gevilt - is helemaal hip tegenwoordig. Dus misschien weet je het niet, maar eigenlijk creëer je supertrendy huisvlijt! En volgens mij heb je ook nog de tvåändsstickningtechniek toegepast. U bent geslaagd voor uw toelatingsexamen van de Bafloër Breikring! ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha Elina, ook aan het breien! mooie kleuren, deze sjaal!
    Je maakt ook veel schitterende foto's, zag ik bij dit eerste bezoek aan je blog.
    Groet, Bertie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke sjaal! Misschien iets om het breipatroon toe te voegen aan de website sjaal-breien.nl ?

    Groetjes Lisa!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Lisa. Dank je. Ik zal erover denken ;)

    BeantwoordenVerwijderen