01 april 2008

Welgeteld

Gisteren las ik in de Dagens Nyheter dat er zondag 12.200 kraanvogels bij het Hornborgasjön waren geteld. Voor de duidelijkheid: op één en dezelfde dag dus. Heel even had ik de neiging om meteen op pad te gaan, want dat is iets wat ik absoluut nog een keer wil zien.

Sinds ik weet dat de kraanvogels daar elk jaar in het voorjaar in zulke grote getale bijeenkomen, vraag ik me echter al af hoe ze aan die aantallen komen. Bestaat er speciale vogeltelapparatuur? Zitten er mensen te turven? Hoe werkt dat nou eigenlijk?

Sinds vandaag weet ik het antwoord. Het is onvoorstelbaar maar waar, er zitten inderdaad gewoon mensen te tellen. Op de website van het Hornborgasjön zelf staat: Het tellen vindt plaats in de avond, als de kraanvogels naar het meer vliegen om te slapen. Dat duurt meestal meer dan een uur en dan is het relatief makkelijk de kleine vluchten te tellen die langzaam langs vliegen. De mensen die tellen staan op een hoogte en hebben goed zicht op het zuidelijke deel van het Hornborgasjön. De kraanvogels worden al sinds het eind van de jaren zestig geteld, dus men heeft veel ervaring. Bij mooi weer klopt het aantal kraanvogels goed. Op dagen met slecht weer is het echter lastig en soms onmogelijk om te tellen. Het geduld vereisende werk om gedurende zes weken elke avond de kraanvogels te tellen wordt ideëel uitgevoerd door Hornborgasjöns fältstation.

En om er meteen nog maar even een cijfertje tegenaan te gooien: het dansen en trompetteren van de kraanvogels in het voorjaar zorgt elk jaar gedurende een periode van vier weken voor 150.000 bezoekers. O, my. Dan is het er wel een heel volle boel...

 

Toen ik er was, waren er - op dit punt - welgeteld drie. Maar ja, dat was dan ook een bijzonder natte zomerdag... zonder kraanvogels, maar mét zwanen en ganzen... :-)

1 opmerking:

  1. Ra, ra wie waren dan die andere 2 mensen die nu ook zitten te verlangen/.......Elsa

    BeantwoordenVerwijderen